Epävarmuuden siedätyshoitoa

Yleinen

Syksyyni on mahtunut monia muutoksia. Olen muuttanut takaisin Jyväskylään ja aloittanut uudessa työssä. Työhöni kuuluu osa-alueita, jotka ovat minulle uusia ja vaativat oppimista. Päivittäin olen mukavuusalueeni ulkopuolella ja joudun haastamaan itseäni. Tämä on yhtä aikaa innostavaa ja ahdistavaa.

Kävin tovi sitten lenkillä ystäväni Marin kanssa (hurraa handsfree, välimatkasta huolimatta voimme jatkaa kimppalenkkejä). Hän (sattumoisin myöskin psykologi) antoi minulle muutaman oivan neuvon, jotka ovat auttaneet epävarmuuden kanssa elämisessä.

1. Kirjaa ylös myönteiset asiat ja onnistumiset.

Yleensä tämä ei ole ollut minulle vaikeaa, mutta nyt siihen pitää kiinnittää erityistä huomioita. Epävarmuus saa helposti poimimaan ympäristöstä negatiivisia havaintoja, jolloin kokemus värittyy ja lisää epävarmuutta edelleen. Tietoinen myönteisten asioiden huomiointi pitää yllä pystyvyyden tunnetta  ja ammatillista itsetuntoa. (katso lisää: Bandura: self-efficacy theory).

2.       Lopeta päivä johonkin mukavaan.

Myös tätä neuvoa tukee tieteellinen tutkimus. Ensinnäkin lopetuksen jäävät päällimmäiseksi mieleen ja ne värittävät koko kokemusta (Kahneman: the experience self vs. the remembering self). Toisekseen mukava lopetus päivälle edistää psykologista irrottautumista (tutkimusten mukaan tärkeä edellytys palautumiselle) ja jättää päälle myönteisen tunnetilan. Vaatii hieman työjärjestelyjä, mutta varttikin riittää. Itse olen alkanut päättää päiväni jonkin kiinnostavan kirjan lukemisella tai mukavien sanojen vaihtamisella työkaverin kanssa.

3.       Ota utelias asenne

Aluksi olin epäileväinen tämän neuvon suhteen. Mutta sitten mieleeni muistui kertomus Thomas Edisonista. Tarinan mukaan hän kokeile hehkulampustaan satoja ellei tuhansia versioita ennen kuin keksi oikean ratkaisun. Eli askel kerrallaan ja jatkuvasti oppien, ”ei tarvii vielä osata täydellisesti”. Utelias asenne myös auttaa vaihtamaan perspektiiviä ja tutkimaan omia tuntemuksia etäämmältä.

4.       Hyväksy

Utelias asenne ja kehittymisen mindset vaatii monenlaisten tunteiden sietämistä. On hyvä tunnistaa mitä tunteita tulee sietää oppimisen matkalla. On tehtävä töitä sen eteen, että hyväksyy ahdistuksen ja epävarmuuden osaksi prosessia.

5.       Puhu

Tämä ei ollut varsinainen neuvo vaan havainto. Oloni helpottui huomattavasti, kun sai jakaa ajatuksia ystävälle. Lisähyötyä oli myös siitä, että toinen on samalla alalla ja pystyy jakamaan kokemuksen. Ja joka tapauksessa jokainen meistä kaipaa välillä tsemppausta ja sympatiaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.