Hetkessä helpompi elämä

Yleinen

Olen löytänyt loistavan harjoituksen arkista ketutusta vastaan. Tämän harjoituksen avulla elämä yksinkertaisesti tuntuu helpommalta. Siinä on piirteitä tietoisesta läsnäolosta ja ratkaisukeskeisyydestä.

Olen huomannut, että toisinaan pienetkin vastoinkäymiset voivat uhata alun perin hyvää fiilistä. Kaupassa on kilometrin jonot tai lomapäivänä tulee vettä kuin esterin penaalista. Harmittaa. Useimmiten asiat ovat kuitenkin varsin hyvin, mutta tämä jää arkihaipakassa huomaamatta. Kuinka surullista. Onneksi sama lääke toimii myös tähän. Seuraavalla harjoituksella on siis kaksi tavoitetta:

  1.  Vähentää päivittäisten vastoinkäymisten aiheuttamaa ketutusta.
  2.  Auttaa saamaan itsensä kiinni onnen hetkissä.

Harjoitus toimii näin. Pysähdyn ja kysyn itseltäni:

1) Olenko tyytyväinen juuri tällä hetkellä?

Jos vastaus on kyllä: Hienoa, olen perillä! Pysähdyn mehuttelemaan hyvää fiilistä. Jos vastaus on en, siirryn seuraaviin kysymyksiin.

 2) Mikä estää?

3) Voinko hyväksyä asian? 

Yllättävän usein vastaus on kyllä. Yleensä tämän tietoisen hyväksynnän seurauksena kielteinen tunnetila alkaa sulaa. ”Minkäs teet.” Vedän siis syvään henkeä ja voin taas nauttia tästä hetkestä, pienistä haasteista huolimatta. Kassajonossa seisominen ei tunnukaan enää yhtä rasittavalta ja pystyn keksimään mielekästä sisäpuuhaa sadepäivän ratoksi. So simple.

Jos vastaus on en, minun tulee miettiä seuraavaa: Mitä teen asialle ja milloin? Kun tämä on päätetty, on asia pois päiväjärjestyksestä, eikä minun tarvitse tuhlata ylimääräistä energiaa sen vatvomiseen. Päätän, etten jatkossa tule kauppaan ruuhka-aikaan tai ainakin valmistaudun henkisesti jonottamaan.

Olennaista on siis pysähtyä pohtimaan:  Mihin voin vaikuttaa ja mihin en voi vaikuttaa? Usein mielemme jumittuu sellaisten murheiden ja vastoinkäymisten äärelle, joille emme voi mitään. Kun juna meni jo, ei sen perään huutelu enää auta.

Joskus hyväksyntä on kuitenkin vaikeaa. Onneksi on olemassa harjoituksia, jotka auttavat päästämään irti hankalasta ajatusmyllystä. Vinkkejä tähän löytyy mm. Arto Pietikäisen Joustava mieli –kirjasta. Lisäksi maailma on pullollaan erilaisia mindfullnes –harjoituksia.

On toki myös tärkeää muistaa, että ärsyyntyminen on luonnollista ja osa elämää. Siitä on turha sättiä itseään. Sitä vastoin sillä, että jää tunteeseen roikkumaan tai antaa sen määrätä loppupäivän tahdin, tekee itselleen vain hallaa.

Edellä kuvattu harjoitus ei ehkä tuo iänkaikkista zeniläistä tyyneyttä, mutta ainakin omaan arkeeni se tarjoaa lisää tilaa tyytyväisyydelle ja mielenrauhalle.

Oletko sinä onnellinen juuri nyt, tällä nimenomaisella hetkellä?

1 thought on “Hetkessä helpompi elämä”

  1. Tämä ajattelu ja viisaus on 50-luvun jälkeen tiivistynyt ympäri maailman 12-askeleen työskentelyssä tärkeimpään kivijalkaan, eli tyyneysrukoukseen ”Jumala.suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa mitkä voin ja viisautta erottaa nämä toisistaan.” Ateistit ja agnostikot voivat ajatuksesta soveltaa omansa. Oleellista on kaikilla myöntää, ettei ihminen pysty päättämään itse kaikesta mitä tapahtuu. Kannattaa tutustua tarkemminkin. Se on hyvä ohjelma. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.